Insurgency: Sandstorm – Instrukcja dla początkujących
1.Podstawy
Postacią poruszamy się za pomocą klawiszy WSAD. Do wychylenia postaci używamy E i Q.
Naciskając TAB, wyświetlamy tablicę wyników wraz z mapą. Naciskając klawisz Escape, zobaczymy zasady trybu gry. Klawiszem M dostosujemy swój ekwipunek będąc w punkcie odrodzeń, działa nawet gdy jesteś martwy ale zmiany zobaczymy dopiero po odrodzeniu. Gracze odradzają się w “falach” lub po osiągnięciu celu przez swoich kolegów z drużyny. Nasza postać nie dysponuje celownikiem, żeby użyć celownika broni naciśnij PPM. Nie posiadamy dokładnych informacji o ilości posiadanej amunicji na głównym ekranie podczas rozgrywki. Żeby sprawdzić swoją amunicję, musisz przytrzymać klawisz R. Gracze nie otrzymują komunikatu o trafieniu/zabiciu przeciwnika. Żeby potwierdzić trafienie musisz sprawdzić ciało wroga.
2.Menu klasy i menu ładowania
Po dołączeniu do gry, gracze najpierw wybierają klasę postaci. Kliknięcie na klasę pozwoli ci grać tą klasą tak długo, jak długo będzie dostępna.
Po wybraniu klasy zostajesz przeniesiony do menu ekwipunku . Tu możesz dostosować swoją broń i sprzęt . Każda klasa ma swoją własną broń, ulepszenia broni i inny sprzęt, który jest dla niej dostępny.
Przedmioty i ulepszenia broni są kupowane z ogólnej puli punktowej (zwanej punktami zaopatrzenia) , które są reprezentowane jako liczba pod twoim ekwipunkiem. Liczba punktów zaopatrzenia jest taka sama dla wszystkich klas, ale różni się nieco w poszczególnych trybach gry. Podczas meczu nie są przyznawane dodatkowe punkty zaopatrzenia. Pamiętaj im więcej sprzętu nosisz, tym wolniej się poruszasz. Możesz uzyskać dostęp do menu zaopatrzenia w dowolnym momencie naciskając klawisz M .
3.Dostosowywanie postaci (charakteryzacja)
Z menu głównego wybierz Customize (Dostosuj), aby przejść do menu dostosowywania postaci. Możesz tu zmienić swoją postać, zmiany te nie mają wpływu na rozgrywkę .
Możesz dostosować swoją postać do obu frakcji. Aby to zrobić, kliknij dowolną kategorie stroju i dokonaj zmian wg. własnych preferencji. Gdy dokonujesz zmian, postać zmienia się w czasie rzeczywistym, odzwierciedlając twoje wybory. Zablokowane cechy postaci możesz kupić “kredytami”. Kredyty te można uzyskać po prostu grając w grę i awansując.
Uwaga: Każdy gracza, który miał dostęp do testów alpha powinien usunąć swój profil.sav w poniższej lokalizacji:
C: \ Users \ nazwa_użytkownika \ AppData \ Local \ Insurgency \ Saved \ SaveGames \ Profile
W przeciwnym razie możesz doświadczyć znikających części ciała postaci lub innych błędów w grze.
4.Tryby gry
a) Versus Gamemode: Skirmish
Tryb Skirmish jest przeznaczony dla 32 graczy. Mapy posiadają pięć celów ogólnych: A, B, C, D, E. Cele B, C, D są punktami kontrolnymi do zdobycia.
Punkty kontrolne A i E to ciężarówki z paliwem które należy obronić lub zniszczyć w zależności od strony konfliktu. Na początku gry Security posiada punkty A i B natomiast D i E należą do Powstańców. Punkt C w momencie startu jest neutralny. Każda drużyna zaczyna mając do dyspozycji 5 fal wsparcia, które odradzają zarówno graczy, jak i pojazdy. Dodatkowe fale wsparcia można uzyskać, przechwytując punkty kontrolne zajęte przez przeciwnika.
Kiedy ciężarówka twojego zespołu ulegnie zniszczeniu, oznacza to dwie rzeczy:
– koniec z odradzaniem się pojazdów,
– fale wsparcia nie mogą być już zdobywane przez przechwytywanie punktów kontrolnych.
Zniszcz paliwo przeciwnika i zabezpiecz wszystkie punkty kontrolne, aby wygrać.
b) Versus Gamemode: Push
Celem gry jest zdobycie trzech punktów kontrolnych oraz zniszczenie czwartego.
Za każdy zdobyty cel napastnicy zyskują więcej posiłków i czasu, aby zaatakować kolejny umocniony punkt kontrolny.
Obrońcy mają skończoną ilość posiłków (która ulega zmniejszeniu wraz z przejęciem punktów przez atakujących) i muszą używać ich mądrze.
c) Versus Gamemode: Firefight (normal)
Na mapie są trzy punkty kontrolne, po jednym dla każdego zespołu oraz jeden neutralny. Każda drużyna odradza się dopiero wtedy, gdy przejmie punkt kontrolny. Gra kończy się gdy twoja drużyna przejmie wszystkie punkty kontrolne lub wyeliminuje wszystkich wrogów.
d) Versus Gamemode: Firefight (Competitive firefight)
Zasady są takie same jak dla tryby wyżej, ale ilość graczy jest ograniczona do 10. Mecz Competitive rozpoczyna się dopiero wtedy, gdy wszyscy gracze (10) załaduje mapę.
Strategia: Liczy się każde zabójstwo lub strata, co sprawia, że tryb nastawiony jest na pracę zespołową. Przy podejmowaniu decyzji ważna jest strategia , czy zaatakować cel, aby odrodzić drużynę, czy też obronić cel, aby zapobiec odradzaniu się drużyny przeciwnika.
e) Coop Gamemode: Checkpoint
Gracze są umieszczani w określonej lokalizacji w każdej rundzie. Na mapie pokazują się cele które muszą zostać przechwycone lub zniszczone w ścisłej kolejności. Każdy udany cel odradza drużynę. Gdy wszystkie cele zostaną zdobyte, gracze wygrywają i mecz się kończy. Jeśli wszyscy gracze w drużynie zginą, gra automatycznie kończy się porażką.
5.Matchmaking
Mecze w grze organizowane są za pośrednictwem autorskiego Matchmaking-u (MM). Nie można korzystać z przeglądarki serwerów w wersji beta (przeglądarka serwerów wraz z serwerami dedykowanymi pojawi się dopiero 18 września). Dostępny jest tylko MM.
Upewnij się, że łączysz się z serwerem swojego regionu (sprawdź w preferencjach), aby zapewnić płynną rozgrywkę.
Ustawianie regionu serwera i preferencji gry:
Z menu głównego wybierz PLAY.
W prawym dolnym rogu ekranu wybierz: MATCH PREFERENCES.
Następnie Zaznacz regiony i typy gier, które chcesz wybrać.
Korzystanie z systemu MM:
Z głównego menu wybierz PLAY.
Następnie wybierz Versus Find Game lub Cooperative Find Game.
Możesz także wybrać tryb Competitive z góry ekranu i ustawić się tam w kolejce do trybu Firefight 5v5.
Zwróć uwagę, że mecz Competitive Firefight 5v5 rozpoczyna się tylko wtedy, gdy w kolejce jest 10 graczy.
6.Maski gazowe
7.Pojazdy
Pojazdy są w trakcie kodowania, ale funkcjonują już w Insurgency: Sandstorm. Można nimi sterować używając klawiszów ruchu. Naciskając klawisz spacji włączysz hamulec ręczny. Do pojazdu wejdziesz wciskając klawisz F. Aby zmienić miejsce w pojeździe naciśnij F patrząc na miejsce, w którym chcesz być.
Kierowcy mogą używać broni krótkich (Pistolety maszynowe, pistolety), przełączając na broń za pomocą klawiszy numerycznych lub kółka myszy, tym samym puszczając koło kierowcy. Ponowna jazda jest możliwa po użyciu klawisza F. Pasażerowie mogą celować i strzelać z wszystkich broni, a także wychylać się przez okna w kabinie pojazdu.
Słabym punktem pojazdu jest jego silnik. Strzelaj do niego wystarczająco długo a ulegnie zniszczeniu. Każde okno pojazdu ma przypisane punkty życia. Jeśli je ostrzelasz wystarczająco dużo razy, to się rozbije.
8.Broń amunicja i mechanika przeładowania
Broń
Broń dostępną w grze przedstawia zestawienie. Proszę zwrócić uwagę na wartość kolumny “Penetracja” która obok szybkostrzelności powinna być podstawowym czynnikiem przy wyborze.
Amunicja
Ilość amunicji jest ukryta przed graczem przez większość czasu. Amunicja gracza wyświetli się w prawym dolnym rogu podczas przeładowywania, zmiany broni lub wykonywania funkcji “kontroli amunicji” przytrzymując klawisz R.
Ammo jest widziane jako kilka szarych prostokątów , z których każdy przedstawia oddzielny magazynek. W miarę wyczerpywania się amunicji prostokąty również się wyczerpują. Magazynek znajdujący się obecnie w broni to ten z białym paskiem nad nim.
Naciśnięcie R, aby przeładować .Jeśli magazynek jest pusty, zostanie on odrzucony.
Szybkie przeładowanie
Dwukrotne naciśnięcie R powoduje szybkie przeładowanie. Spowoduje to szybsze załadowanie broni gracza, ale wyrzuci magazynek i pozostałe pociski których nie da się już użyć. Zwróć uwagę, że aktualnie nie można podnieść magazynka, który został wyrzucony.
Wstrzymanie przeładowania
Przeładowanie może zostać przerwane podczas zmiany broni lub innej akcji, która zajmuje ręce. Ponowne ładowanie musi następnie zostać wznowione ręcznie (klawisz R), ale zostanie wznowione w punkcie, w którym zostało przerwane.
Podnoszenie broni
Gracze mogą podnosić broń z ziemi naciskając klawisz F.
9.Wsparcie ogniowe
W celu wezwania pomocy ogniowej, gracz-dowódca musi stać obok gracza obserwatora . Dowódca musi wyjąć swoją lornetkę, ustawić ją na celu za pomocą PPM i kliknąć LPM, aby wezwać wsparcie ogniowe. Observer jest wyposażony w radio, które służy do przekazywania do HQ rozkazu wsparcia ogniowego dokonanego przez Dowódcę.
Każda opcja wsparcia ogniowego jest limitowana i wymaga czasu na odnowienie. Kiedy grasz jako obserwator, zawsze podążaj za swoim dowódcą.
Insurgent Fire Support Options (wsparcie ogniowe po stronie rebeliantów)
– Moździerze:
Wybuchowe pociski moździerza lądują w obszarze docelowym.
– Zasłona dymna:
Granaty dymne lądują w obszarze docelowym, tworząc chmury dymu, które zapewniają osłonę podczas szturmu na pozycje wroga.
– Grenade Drones:
Przeprojektowane drony latają nad docelowym obszarem i zrzucają granaty.
– IED Drone:
Dron leci na wroga w docelowym obszarze i sam się detonuje.
– Rocket Barrage:
Duża ilość rakiet ląduje na obszarze docelowym, zabijając znajdujących się w nim ludzi.
– Atak chemiczny (Chemical Mortars):
Pociski z gazem bojowym lądują w obszarze docelowym, tworząc toksyczne obłoki, które zadają obrażenia wszystkim w swoim zasięgu, chyba że mają maski przeciwgazowe.
Security Fire Support Options (wsparcie ogniowe po stronie security)
– Artyleria:
Pociski artylerii lądują w obszarze docelowym.
– Artyleria dymna:
Pociski zasłony dymnej lądują w obszarze docelowym, tworząc chmury dymu, które zapewniają osłonę atakującym.
– Helikopter zwiadowczy: (Helicopter Gunship)
Śmigłowiec atakuje obszar docelowy rakietami, a następnie patroluje obszar z działkiem z automatycznym.
– Wsparcie Minigun: (Minigun Support)
Helikopter pomocniczy leci nad obszarem docelowym i atakuje przeciwnika za pomocą dwóch bocznych zamontowanych minigunów.
– Działko Strafe: (Autocannon Strafe)
Samolot odrzutowy wystrzeliwuje w obszar docelowy serię z działka.
10.Cele gry
Cele są reprezentowane na ekranie ikonami i literami. Zasadniczo są punktami kontrolnymi do przejęcia, czasami celami do zniszczenia.
Punkty kontrolne są reprezentowane przez okrągłe ikony. W celu przechwycenia, ty i dowolna liczba członków drużyny musicie pozostać w celu, dopóki postęp nie osiągnie 100%. Cele mogą zostać zablokowane przed przechwyceniem przez członków zespołu posiadającego (tj. Obrońców) stojących w celu. Jeśli liczba atakujących przewyższy liczbę obrońców, nadal będzie robiła postępy w przejmowaniu, ale gdy postęp przechwytywania osiągnie 100%, wszyscy broniący się gracze będą musieli zostać usunięci z punktu, aby ostatecznie punkt został przejęty.
Uwaga: Kiedy atakujący i obrońcy mają taką samą liczbę graczy na danym punkcie, postęp przechwytywania zostanie wstrzymany.
Cele do zniszczenia
Skrzynie z bronią i ciężarówki z paliwem to cele, które muszą być chronione lub niszczone przez graczy. Mogą zostać zniszczone za pomocą C4, IED, wyrzutni rakiet lub innego materiału wybuchowego. W przeciwieństwie do skrzyń z amunicją, “Fuel Trucks” mogą zostać zniszczone przez ogień z broni palnej, chociaż wymaga to wielu pocisków.
11.Tryb turniejowy (Competitive)
W menu gry nie ma informacji o statystykach innych graczy (rankingu) a więc i Twojej pozycji.
Sam MM jest już jednak gotowy, dołączając do trybu Competitive gra dobiera 10 graczy z wybranego przez ciebie regionu ( w naszym przypadku jest to EU i ewentualnie RUS). Po skompletowaniu graczy zostaje im przydzielony najbliższy serwer. Wszyscy mają 2 minuty i 30 sekund na wybranie klasy i ekwipunku do rundy i potwierdzenie wyboru poprzez naciśnięcie “Confirm”.
W przypadku braku potwierdzenia wykonania w/w czynności lub opuszczenia gry przez choćby jednego z graczy mecz zostaje anulowany, serwer zostaje zwolniony a reszta graczy ponownie trafia do systemu kojarzenia do kolejnego meczu. Jest to bardzo częsty przypadek w obecnej fazie gry dlatego należy pamiętać o wyjściu z trybu szukania meczu jeżeli jesteśmy z dala od komputera bo po prostu psujemy innym grę i marnujemy czas. Po przydzieleniu serwera przez grę należy potwierdzić wybór klasy i nacisnąć “Confirm” po uzupełnieniu ekwipunku.
Zasady trybu turniejowego są opisane w dziale 4 “Tryby gry” dodam jedynie że jest on łudząco podobny do “Unranked Compete” ze starego Insurgency. Mamy 3 punkty kontrolne A,B,C. Każda z drużyn ma na starcie po jednym skarajnym (A lub C), rozpoznasz go po kolorze niebieskim. Punkt czerwony zawsze należy do wroga, punkt szarobiały jest neutralny. Runda kończy się wygraną gdy na koniec czasu Twoja drużyna będzie mieć 2 przejęte punkty lub cały team wroga zostanie unieszkodliwiony.
Przejmując wrogi punkt odradzasz wszystkich martwych kolegów. Blokując przejęcie punktu przez wroga uniemożliwiasz im odrodzenie.Wybór klasy i broni
Do wyboru mamy następujące klasy:
Assalut 4
Flanker 2
Marksman 1Każda z klas ma swoje wady i zalety, każda posiada inny zapas punktów wagi i szybkość w grze.
Powyższe informacje powinny być brane pod uwagę podczas planowania następnej rundy.Preferowany ekwipunek dla poszczególnych klas:
Jak widzimy wyżej nie opłaca się brać kamizelek (Armor) których bonus w ostatnim patchu został poważnie uszczuplony ani plecaków z amunicją (Ammo Carrier). Punkty wagi wydajemy na jak najlepszą broń im wyższy tier tym lepiej, warto zainwestować także w rączkę (foregrip) który poprawia stabilność podczas strzelania. W odróżnieniu od starego insurgency nie mamy tu rodzajów amunicji takich jak HP/AP co oznacza że te zmienne zostały niejako przypisane do broni.
Pamiętajcie że im więcej ekwipunku weźmiecie tym jesteście wolniejsi a to ma ogromne znaczenie na początku rundy. Bez plecaka i kamizelki szybciej obstawicie punkt neutralny B niż przeciwnik który gra na ciężkim ekwipunku. Jest to szczególnie istotne zwłaszcza dla flankerów idących zwykle na pierwszy ogień.Insurgency Sandstorm umożliwia różnorodną personalizację postaci po stronie agentów jak i powstańców, pamiętaj krzykliwa czerwona koszulka lub jaskrawe spodnie które znacząco różnią się od otoczenia negatywnie wpływają na twoje szanse przeżycia.Przejmując lub broniąc punkt upewnij się że wszystkie drzwi w pomieszczeniu są zamknięte. Wtargnięcie gracza drużyny przeciwnej narobi sporo hałasu co da Ci nieco więcej czasu na przycelowanie.
Kampiąc na punkcie nie stój za drzwiami – oberwiesz w przypadku “pre fire” albo od wyważonych drzwi :)Zwracajcie uwagę na upływ czasu i to co robią koledzy z drużyny, jeżeli macie przejęte 2 punkty kontrolne najlepiej czekać i bronić to wróg musi atakować, gdy jednak widzicie że tracicie punkt i kilku waszych zginęło musicie działać szybko bo stracicie niechybnie rundę. Tylko przejęcie punktu kontrolnego spowoduje odrodzenie towarzyszy.Staraj się grać wspólnie ze znajomymi, tak łatwiej jest wygrać mecz i nauczyć się odpowiednio reagować na sytuację. Bezwzględnie używaj komunikacji głosowej, Insurgency nie jest zwykłą strzelaną taką jak COD czy BF im wcześniej to zrozumiesz tym dłużej w tej grze zostaniesz i osiągniesz.
12.Mapy w trybie Competitive
13.Wymagania systemowe i optymalizacja
Jak wiadomo Insurgency Sandstorm zbudowano na silniku Unreal Engine 4. Silnik ten ma swoje wymagania sprzętowe. Jeżel masz już inną grę na UE4 i zastanawiasz się jak będzie Ci działać Sandstorm to bądź pewny że wydajność po premierze będzie zapewne taka sama jak pozostałych tytułów opartych na tym silniku.
Gra jest cały czas optymalizowana pod kątem wydajności. Z każdą nową aktualizacją ilość FPS rośnie. Udostępniane są także dodatkowe opcje graficzne w celu dostosowania jakości/wydajności do posiadanego sprzętu.
Minimalne wymagania sprzętowe:
– Windows 7/10 ( później będzie wersja na Linux)
– procesor 4 rdzeniowy klasy Intel Core 5 2400 lub AMD FX 6300
– karta graficzna Nvidia GTX 660
– 6 GB RAM
– 20GB miejsca – dysk SSD
Rekomendowane wymagania:
– Windows 10 ( później będzie wersja na Linux)
– procesor 4 rdzeniowy klasy Intel Core 5, 6 generacji lub AMD Ryzen 5 1400
– karta graficzna Nvidia GTX 970 (60-70 klatek)
– 8 GB RAM
– 20GB miejsca – dysk SSD
UWAGA: Zdecydowanie zaleca się instalację gry na dysku SSD.
Optymalizacja dla zestawów komputerowych spełniających wymagania rekomendowane.
– ustaw Fullscreen mode
– wyłącz Vertical Synchronization
– Anti-Alisaing – FXAA
– Texture Quality – high
– Effects Quality – high
– Foliage Quality – high
– Shadow Quality – high
– Post Processing Quality – high
Jak widać jeśli grasz na karcie GTX970 lub mocniejszej, możesz po prostu ustawić wszystko na high.
W ustawienia zaawansowanych mamy:
– Frame Rate Smoothing – ON
Opcja stabilizuje liczbę klatek
– Frame limiter
Włączenie tej opcji spowoduje wyświetlanie stałej liczby klatek wg wyboru. Opcja ta jest zalecana dla kart od GTX 970 i lepszych
– Motion Blur – OFF
– Scope Quality – HIGH
Jeśli masz dysk ssd ustaw opcję na high
– Dismemberment
Bez wpływu na wydajność
– Ragdoll Count – Low
Zaleca się ustawienie na Low w przypadku posiadania karty słabszej niż GTX 970.
– Foliage Interactions – ON
Bez wpływu na wydajność
– Super Sampling -OFF
Włączenie tej opcji znacznie obciąża kartę graficzną
– Ambient Occlusion – ON
Zaleca się włączyć tą opcję dla kart nowszych niż GTX960
– Anistrophic Filtering – x8
Optymalne ustawienie dla kart GTX970 i lepszych to 8X
– Tessellation – OFF
Zaleca się wyłączenie tej opcji dla kart GTX 960 i słabszych
– Texture Streaming Pool Size – ustawienia domyślne
– Dynamic Shadow Resolution/Cascaded Shadow Map Resolution
Ustaw 1024×1024 dla kart GTX960 i słabszych.
Dodatkowe ustawienia Windows 10
Dokonaj następujących zmian zgodności plików insurgency.exe oraz Insurgencyclient-win64-shipping.exe
– wyłącz optymalizacje pełnoekranowe
– uruchom program jako administrator
UWAGA: W patch-u z 13 września wprowadzono nowe opcje dostosowania grafiki które mają pomóc graczom którzy mają problemy z wydajnością.
– Dodano przyciski automatycznych ustawień dla niskiej, średniej i wysokiej jakości grafiki, które pozwalają graczom nadpisywać wszystkie ustawienia i natychmiast je zastosować.
– Dodano przycisk ustawień Auto, który uruchamia krótki test wydajności sprzętu gracza i dostosowuje samoczynnie opcje graficzne.Ustawienia mają sens jedynie w trybie pełnoekranowym.
Wydaje się że ustawienia średnie są najbardziej optymalnym wyborem pomiędzy wydajnością a jakością (dla wymagań rekomendowanych).
14.Recap (system powtórek)
Po wejściu zobaczymy listę naszych poprzednich rozgrywek.
Po wybraniu interesującego nas meczu zobaczymy specjalne GUI
Powtórkę możemy obejrzeć z perspektywy każdego gracza uczestniczącego w meczu. Żeby włączyć podgląd interesującego nas gracza klikamy na prostokąt z nickiem gracza w dolnej części GUI.
15.Uwagi końcowe
Insurgency: Sandstorm jest obecnie w fazie przedpremierowej. 30 sierpnia br. rozpoczną się testy “beta 2” które potrwają do premiery czyli 18 września. Jak każda gra w tej fazie produkcji jest jeszcze niedopracowana podobnie jak ten poradnik który będzie systematycznie aktualizowany wraz ze zmianami które nieuchronnie będą wprowadzane przez jej twórców (NWI).